Gebruik de zoekfunctie voor een conversieboost

Steeds vaker realiseren we bij Suite Seven webshops waar de zoekfunctie centraal in beeld staat. De zoekfunctie heeft de afgelopen jaren een prominentere plek gekregen.

Een zoekfunctie die goed werkt, kan veel positieve impact uitoefenen op je verkopen. Het aantal conversies gaat omhoog. Bij onze eigen e-commerce klanten zien we dat sessies waarbij de zoekfunctionaliteit is gebruikt, soms tot wel 400% vaker converteren. Er zijn allerlei manieren om de zoekfunctionaliteit van je webshop te verbeteren. Zodat ook jij deze resultaten kunt behalen.

De bezoeker is gericht op zoek naar een product

Een bezoeker die de zoekfunctie gebruikt, is vaak geen oriënterende bezoeker. De bezoeker is juist gericht op zoek naar een bepaald product. Zijn of haar doel: zo snel mogelijk resultaat. Het is dus belangrijk dat je zoekfunctie zo goed mogelijk zijn werk doet. Het is belangrijk dat de juiste resultaten naar voren komen en natuurlijk het liefst zo snel mogelijk.

Een goede zoekfunctie

Eigenlijk zien we een zoekfunctie in elke webshop terugkomen, de manier waarop komt ook vaak overeen. Bezoekers zijn daardoor gewend geraakt aan dit patroon. Dat ziet er vaak als volgt uit:

  1. De locatie van de zoekfunctie is vaak hetzelfde. Veelal wordt de zoekfunctie bovenaan in het midden van de header geplaatst. Zodat de bezoeker de zoekfunctie eenvoudig kan vinden.
  2. De zoekfunctie bestaat uit een invulveld, waar de bezoeker zelf zoektermen kan invullen om vervolgens naar deze zoekterm(en) te zoeken.
  3. Het is mogelijk om het zoeken te starten door op ‘enter’ te drukken op het toetsenbord of door op een knop ‘zoeken’ te klikken.
  4. De plaatshouder nodigt uit om te gaan zoeken. Een ingelogde bezoeker kan eventueel aangesproken met zijn/haar voor- of achternaam. Waar ben je naar op zoek, John?

Wij implementeren natuurlijk regelmatig een zoekfunctionaliteit, daarom kunnen we ook onze eigen auto-complete-search implementeren. Deze zoekfunctionaliteit geeft de bezoeker resultaten met zowel afbeelding als zoekresultaat.

Je zoekfunctie verbeteren met Google Site Search

Om te achterhalen waar je bezoekers naar zoeken, kun je gebruik maken van Google Site Search. Deze dienst van Google zit ingebakken in Google Analytics en kun je eventueel zelf instellen.

Wat kun je doen met Google Site Search?

Als je dit eenmaal hebt ingesteld, verzameld Google informatie over het gebruik van je zoekfunctionaliteit. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers je webshop bezochten en gebruik hebben gemaakt van de zoekfunctie, maar ook welke zoektermen worden gebruikt en de waarde van de zoekterm.

Optimaliseren met Google Site Search

Wordt een zoekterm vaak gebruikt, maar levert het geen conversies op? Ga dan op onderzoek uit. Vul de zoekterm zelf in in je zoekfunctie om te achterhalen wat de bezoeker te zien krijgt. Misschien komt een onjuist product naar voren, of is het product niet op voorraad. Zonde: je loopt veel conversies van gerichte bezoekers mis. Deze gebruikers zijn gericht op zoek en de kans is daarom groter dat ze wél converteren als je ze het juiste zoekresultaat voorschoteld. Los de problemen op en maak een annotatie in Google Analytics. Vervolgens kun je (enkele weken of maanden later) kijken of het aanpassen van het zoekresultaat of de voorraad meer conversies oplevert.

Een externe zoekfunctie

Als je een serieuze e-commerce partij bent kun je er voor kiezen om te werken met een externe partij, zoals Sooqr of Algolia. Aloglia is een razendsnel, flexibel, door AI-aangestuurd zoekplatform. Je bent daardoor niet meer afhankelijk van de zoekfunctionaliteit in bijvoorbeeld WordPress of Magento. Algolia belooft een stijging van 30% in e-commerce omzet na implementatie. Het zoekplatform wordt door verschillende grote (e-commerce) partijen gebruikt, zoals Lacoste, Dior, Stripe en Slack. Wij hebben het ook geïmplementeerd voor Het Mandenhuys: één van de marktleiders op het gebied van rotan meubelen.

De zoekfunctie optimaliseren, zo ga je aan de slag

Allereerst zorg je ervoor dat de basis goed staat: de locatie, het invulveld, de werking en de plaatshouder. Dit verschilt deels per doelgroep. Vervolgens ga je (naar verloop van tijd) je zoekfunctionaliteit verbeteren door je data uit Google Site Search te onderzoeken. Ben je toe aan de volgende stap? Dan kun je er voor kiezen om voor een externe zoekfunctie als Sooqr of Algolia te kiezen.

Ruben Jansen

Data Analist

Kan ik je helpen met het inrichten van je cookiebanner?

Neem dan contact op!

Contact opnemen 0342 846 926