Migraties
Migratie

Succesvol overzetten van jouw website met migraties

Ben je van plan om jouw oude webshop te migreren naar een nieuwe domeinnaam? Of gooi je jouw webshop volledig op de schop met een nieuwe URL-structuur? Wat de reden ook is,  een webshop migratie kan best spannend zijn! Het is belangrijk dat het migratieproces van jouw webshop goed verloopt. Met onze jarenlange ervaring met het migreren van webshops hoef je je geen zorgen te maken. In deze blog leggen we je uit wat een migratie precies inhoudt, wat de verschillen zijn en waar de valkuilen liggen.

Wat is een migratie?

Een migratie is simpelweg het verhuizen van een webshop van de ene plek naar de andere. 

Helaas is het doorvoeren van een migratie geen eenvoudige klus, je kunt niet zomaar een knop indrukken die het voor je regelt. Het doel van een migratie is heel verschillend, maar in de meeste gevallen gaat het om een migratie van de oude naar een nieuwe webshop.

De bestaande webshop bevat doorgaans al een groot aantal producten, categorieën, klanten, bestellingen en SEO-pagina’s met bijbehorende waardes en posities in de zoekmachines. Die moeten allemaal op de juiste manier doorverwezen worden. Dat is waar migratie in de kern om draait. Het overbrengen van het oude systeem naar een nieuw systeem. Dit kan bijvoorbeeld van een Prestashop naar WooCommerce zijn of van Magento naar Woocommerce.

Er zijn verschillende redenen voor een migratie, we brengen er een aantal voor je in kaart:

  • Servermigratie: wisselen van server/hosting partij;
  • 301 migratie
  • Een nieuwe website met nieuwe URL’s wordt gelanceerd;
  • Veranderen URL’s bijvoorbeeld permalinks basis (van /nieuws naar /blog)

Ontdek voor welke klanten wij een succesvolle migratie hebben gerealiseerd. Bekijk de cases Het Mandenhuys en Tuinenshop.

Website migratie en SEO kansen

Het migreren van een website biedt SEO kansen. Een migratie heeft, wanneer deze niet goed wordt uitgevoerd, gevolgen voor de posities van de website in de zoekmachines. Je verliest hoge posities in de zoekresultaten, wanneer je fouten maakt. En de posities terugkrijgen kost je veel tijd. 

Om te meten of de migratie goed verloopt, voer je van te voren een nulmeting uit. Hierin verzamel je:

  • Huidige zoekwoordposities;
  • Het aantal bezoekers;
  • De vertoningen en klikken;
  • De gemiddelde bezoekduur per pagina;
  • Bouncepercentage;
  • Best presterende landingspagina’s;
  • Crawlfouten en andere statistieken die voor jou belangrijk zijn.

Daarnaast voer je een content analyse uit, je sorteert welke content gemigreerd wordt, welke content relevant is, verwijderd of geoptimaliseerd moet worden. Doordat je alle content in kaart hebt gebracht, creëer je een overzicht van de mogelijkheden om de SEO van je website te verbeteren. 

Bekijk per pagina die je wilt migreren of je focus keyword op de volgende plekken staat: URL, meta description, H1, de eerste en laatste alinea en in de bestandsnaam en alt-tekst van een afbeelding. Voer deze SEO optimalisaties door en benut je kansen!

Los van de pagina’s en SEO waarde meenemen is bij een webshop het meest belangrijk om alle producten ook over te nemen. Alle reviews, eigenschappen en afbeeldingen moeten allemaal vlekkeloos in het nieuwe systeem geïmporteerd worden. Ook nemen we bestellingen, klanten en alle afbeeldingen mee.

Hoe gaan we te werk?

Als eerste exporteren we de oude sitemap en vergaren we alle URL’s. Dit leggen we naast de nieuwe sitemap. We gebruiken hier handige tools voor – zoals Screaming Frog – die ons voorzien van data en belangrijke gegevens. We maken een overzicht in bijvoorbeeld Excel en inventariseren de huidige waardes van de URL’s zoals het aantal inkomende backlinks en metrics per URL.

Vervolgens controleren we de URL’s op 404’s. In samenwerking met de klant of met online marketing bureau NeoSEM maken we er 301’s – werkende verwijzingen – van. Deze migratie wordt vaak over het hoofd gezien. Je kunt zo’n mooie webshop bouwen, maar als je het migreren van 301’s vergeet ben je al je opgebouwde waarde kwijt. In de migratie maken we gebruik van bepaalde scripts voor de 301’s zodat we niet alles handmatig hoeven te doen.

Maak gebruik van 301-redirects

Een 301 redirect gebruik je:

  • Als je bij het migreren van je website een pagina laat vervallen;
  • Als je de pagina behoud, maar de URL wijzigt.

Een redirect zorgt ervoor dat de bezoeker naar de juiste URL wordt doorgestuurd.

  • Je voorkomt dat bezoekers een 404 error te zien krijgen als ze op de oude URL komen. 404 pagina’s zorgen ervoor dat je bezoeker je website wegklikt en naar de concurrent gaat;
  • Backlinks die naar een oude URL verwijzen worden met een 301 redirect doorgestuurd naar een pagina die wel bestaat. Daardoor blijven de externe links die naar jouw website verwijzen van waarde en blijf je de opgebouwde online vindbaarheid behouden.

Ter controle zet je alle oude URL’s naast de nieuwe URL in een bestand. Hiermee voorkom je dat je geen belangrijke 301 redirects vergeet. Wanneer een product of dienst vervalt is het ook goed om een redirect te maken naar bijvoorbeeld een alternatief product. Heb je geen alternatief? Verwijs de oude URL dan naar de homepagina.

Wat vragen we van jou?

Eigenlijk helemaal niks! Wij zullen een export maken van de sitemap van de oude site. We leggen de oude URL-structuur naast de nieuwe neer en checken of deze kloppend is. Zo niet? Dan gaan we 301’s maken. Het is ook belangrijk dat interne links aangepast worden, zodat deze geen redirect keten veroorzaken.

Waar zitten de valkuilen?

Wanneer een migratie niet goed wordt uitgevoerd kan dit negatieve effecten hebben op de autoriteit van de site en kan dit tot verlies in verkeer en conversies leiden.

301 redirects

Zoals al eerder benoemd zijn de 301’s een bekende valkuil. Het doorvoeren van 301’s wordt vaak helemaal vergeten. Dat is een stomme fout, want dan ben je al je opgebouwde waarde kwijt. Voor Google is dit praktisch hetzelfde als je site offline halen.

Data is foutgevoelig

Migratie gebeurt op database niveau en is daardoor foutgevoelig. Daarom is het belangrijk dat je niet zelf gaat sleutelen, maar een migratie overlaat aan de specialist. Het kan voorkomen dat de productinformatie dubbel of niet goed overgezet is. Bijvoorbeeld producteigenschappen of reviews die niet volledig doorkomen vanuit het oude systeem, en dat is zonde. Het goed transformeren van data naar de nieuwe webshop scheelt een hoop tijd en dus geld.

XML-sitemap en robots.txt updaten

Het is verstandig om je XML-sitemap bestand en je robots.txt bestand te updaten. Vooral als je helemaal overstapt naar een nieuwe domeinnaam. De oude URL’s zullen niet meer actief zijn en de nieuwe URL’s zullen nog niet in de sitemap staan. Dit zal de zoekmachine crawlers helpen om je nieuwe pagina’s te vinden en je oude pagina’s niet meer te crawlen. Zorg er wel voor dat je je oude sitemap nog niet in de prullenbak gooit, die kan je namelijk nog helpen om in kaart te brengen dat er veranderingen hebben plaatsgevonden.

Het eindresultaat

Zodra de nieuwe webshop op het punt van livegang staat, checken we de laatste puntjes op de i. Wellicht heb je zelf nog wensen, zoals het assortiment bijschaven. Wil je een categorie niet in je menu terugzien of wil je bepaalde producten uitlichten op de homepagina? Deze laatste aanpassingen doen we wanneer alles in de nieuwe webshop staat. Hier houden we rekening mee tijdens de migratie.

Laatste controle

In de laatste fase van de migratie, voeren we nog een laatste migratie door. Tussen de testomgeving en de live omgeving zit soms een maand tijd in, waarin wel bestellingen worden geplaatst op de oude site. Deze data wil je ook in je nieuwe CMS en daarom wordt er nog een her-migratie doorgevoerd om de laatste bestellingen en klanten te synchroniseren.

Controle en monitoring

Na de migratie is het belangrijk om jouw website of webshop regelmatig te laten monitoren en te controleren. In Google Search Console kun je inloggen om te kijken of er ‘crawl erros’ zijn, ofterwijl technische problemen. Daarnaast monitoren we of de nieuwe website wordt opgenomen in de zoekresultaten.

Migratie doorvoeren met Suite Seven

Heb je plannen voor een migratie van jouw webshop? Met onze jarenlange ervaring weten onze specialisten bij Suite Seven als geen ander dat er veel komt kijken bij een migratie van een webshop. Aarzel niet en maak vrijblijvend een afspraak om de mogelijkheden door te nemen, de koffie staat klaar!

Kevin van Hattum

Support Manager

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem dan contact op met Kevin, hij kan je alles vertellen over de mogelijkheden omtrent migraties.

Contact opnemen 0342 846 926