Alles wat je moet weten over iDeal 2.0

Met meer dan 70% van de consumenten die het gebruiken voor hun online aankopen, is iDeal al jarenlang de meest gekozen betaalmethode in Nederland. Maar ook de wereld van online betalingen is constant aan het ontwikkelen. Om ervoor te zorgen dat iDEAL ook in de toekomst de voorkeur blijft houden van de consument, wordt iDEAL 2.0 geïntroduceerd. Deze vernieuwde versie biedt tal van voordelen voor webshops, bedrijven die iDEAL gebruiken en consumenten. We vertellen je er graag meer over in deze blog! 

Waarom komt er een ‘nieuwe’ iDeal? 

iDEAL 2.0 is een geüpdatete versie, ontworpen met de voorkeuren van gebruikers in gedachten. De ontwikkelingen zijn gericht op het tegemoetkomen aan zowel de groeiende eisen van webwinkels als die van consumenten, met als doel om een perfecte betaalervaring te bieden. Het uiteindelijke doel van iDEAL 2.0 is om de gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en functionaliteit van het systeem aanzienlijk te verbeteren.

Wat verandert er dan precies en wat zijn de voordelen? 

Maar wat gaat er dan precies veranderen in vergelijking met de huidige versie van iDEAL? Ten eerste kunnen consumenten met iDEAL 2.0 een account aanmaken waarin ze hun betaalvoorkeuren en -gegevens kunnen bewaren, waaronder bezorg- en e-mailadressen, zodat deze automatisch worden ingevuld tijdens het betalingsproces. Daarnaast wordt de betaalpagina vernieuwd: je hoeft als consument dus geen bank meer te kiezen, maar kunt in plaats daarvan een QR-code scannen (op desktop) met een bankapp.

Toekomstige betaalmogelijkheden

In de toekomst zullen er nog meer betaalmogelijkheden aan iDEAL 2.0 worden toegevoegd, zoals one-click payments, terugkerende betalingen en Buy Now, Pay Later. Deze nieuwe betaalmethoden komen niet (direct) beschikbaar bij de introductie van iDeal 2.0, maar staan op de roadmap. Een manier van betalen die wel beschikbaar komt is iDeal in3, waarmee iDeal samen gaat werken.

Zitten er ook nadelen aan iDeal 2.0?

Er is een punt van zorg dat kan worden gezien als een nadeel. Bij het gebruik van iDEAL 2.0 dienen consumenten zich namelijk te registreren en expliciet toestemming te geven voor het delen van hun persoonlijke gegevens met banken. Deze vereiste roept vragen op over de mate van controle en beveiliging van persoonlijke informatie, aangezien het delen van gegevens met derden een gevoelig onderwerp is binnen de context van privacywetgeving.

iDeal 2.0 voor e-commerce 

Vooral voor webshops zijn de ontwikkelingen binnen iDeal een goede ontwikkeling. Het is ontwikkeld om de online ervaring van jouw websitebezoekers te verbeteren en te optimaliseren. Voordelen zijn onder andere: 

Verhoog je conversieratio

Doordat het makkelijker wordt om te betalen en bezoekers het betalingsproces sneller zullen doorlopen, zal het eventuele (huidige) ongemakken in de checkout verlagen. 

Verbeter de customer experience op je webshop

Door iDEAL 2.0 aan te bieden, bied je jouw klanten een verbeterde ervaring, waardoor ze sneller kunnen afrekenen voor de producten of diensten die ze wensen aan te schaffen. Dit alles zorgt natuurlijk voor een goede en verbeterde gebruikerservaring. 

Kunnen wij je verder helpen? 

Voor huidige WooCommerce klanten die op bijv. Mollie draaien geldt dat iDeal 2.0 automatisch beschikbaar komt zodra de betaalplug-in van Mollie geüpdatet wordt. Zit je nog met vragen of ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem contact met ons op en ontdek hoe we je kunnen ondersteunen. Stuur een e-mail naar helpdesk@suiteseven.nl of bel ons op 0342 846 926. We kijken ernaar uit om samen met jou aan de slag te gaan!

Arne Schouten

Projectmanager

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem dan contact met ons op!

Contact opnemen 0342 846 926