WordCamp 22
Wordcamp-wordpress

WordCamp Nederland: Community Event in de Arnhemse dierentuin

Uiteraard waren wij als echte WordPress experts ook dit jaar weer aanwezig bij WordCamp Nederland. Eerder dit jaar waren we nog bij WordCamp Europe in Porto, een prachtige stad, om nieuwe inspiratie en ideeën op te doen. Ook de Nederlandse editie had een geweldige locatie gevonden, WordCamp Nederland was dit jaar namelijk in Burgers’ Zoo. Een heerlijke afwisseling, tussen alle talks door konden we even de dierentuin in. Zo leerden we niet alleen alles over de laatste ontwikkeling binnen de WordPress community, maar ook over olifanten, vogels en luipaarden.

De afgelopen jaren kon WordCamp Nederland helaas niet doorgaan wegens Corona, des te groter was het enthousiasme toen bleek dat het dit jaar wel doorgang vond. De gebroeders van Amersfoort, Ivar, Jordin, Ruben en Tim trokken gezamenlijk naar Arnhem. Het werd een dag vol inspirerende presentaties, netwerken en natuurlijk onthaasten in de dierentuin.

Duurzaamheid stond dit jaar centraal op WordCamp. Zo werd de dag afgetrapt met een heuse eye-opener over de impact van websites op het milieu, maar hierover later meer, stond er een vegetarische lunch op het menu en werd er voor een ‘groene’ locatie gekozen.

Wij geloven als Suite Seven in het delen van kennis en zullen hieronder dan ook onze learnings delen. Hopelijk inspireert het jullie net zoals het ons heeft weten te inspireren.

Heb je nog vragen omtrent WordPress / WooCommerce of wil je gewoon eens sparren over de mogelijkheden? Kom dan gerust langs in ons gloednieuwe pand in Barneveld.

Verbeter het milieu, begin bij je website

We trappen WordCamp Nederland af met een talk van Joost de Valk, bekend als de oprichter van Yoast (2010). Eén van de meest gedownloade WordPress plug-ins, die we kennen van het veelbesproken stoplicht, is inmiddels geïnstalleerd op ruim 13 miljoen websites. De talk van Joost gaat over het verbeteren van het milieu, door te beginnen bij je eigen website. Het klimaat staat vaker centraal tijdens WordCamp’s en dat is dit keer niet anders.

Joost vertelt ons over het feit dat websites vaak onnodig veel gecrawlde pagina’s bevatten. Vanuit de core van WordPress worden talloze extra (vaak onnodige) pagina’s aangemaakt, denk bijvoorbeeld aan pagina’s voor tags. Bots crawlen dagelijks websites over de hele wereld en dit kost enorm veel energie, door het aantal pagina’s op je website te verminderen, reduceer je de energie die het kost om dit te voltooien.

Maar hoe doe je dat? Nou zo: in het robots.txt bestand van je website kun je bijvoorbeeld aangeven welke robots geblokkeerd moeten worden. Heb je uitsluitend Nederlandse bezoekers? Overweeg dan om de Chinese zoekmachine Baidu te blokkeren. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Yandex uit Rusland. Het resultaat? Je bent niet meer vindbaar in deze zoekmachines, maar de bezoekers zijn vaak toch niet relevant voor je website of webshop.

Ook kun je er voor kiezen om gebruik te maken van Yoast Premium. In de Premium plug-in is het namelijk mogelijk om onnodige pagina’s uit te schakelen, wat weer het aantal benodigde hits verminderd.

Om het aantal hits van crawlbots te verminderen, gaan we in de nabije toekomst hoogstwaarschijnlijk standaard bots van Baidu en Yandex blokkeren.

WordPress portalen en apps bouwen met Gravity

In deze talk vertelt Erik van Beek over hoe hij met zijn bedrijf Aiwos complexe formulieren realiseert binnen WordPress met behulp van Gravity Forms en toevoegingen hierop.

Erik trapt de talk af door iedereen zelf een Gravity Form in te laten vullen. Hierin kwam onder andere terug dat iedereen al wel eens gehoord of gewerkt heeft met Gravity Forms. Maar nog niet zozeer veel over de uitbreidingen die je kan toevoegen wist, waar deze talk voornamelijk over zal gaan.

Hierna liet Erik een aantal voorbeelden zien van webapplicaties die Aiwos gerealiseerd heeft. Allemaal stuk voor stuk voorbeelden waarvan je niet verwacht dat deze binnen WordPress mogelijk zouden zijn. Het meest indrukwekkende voorbeeld was een subsidieplatform dat zij gemaakt hebben voor een aantal ministeries. In dit platform zat alles van API Koppelingen en beheeromgeving tot automatisch gegenereerd PDF-afschrift.

Afsluitend ging Erik nog kort in op de hamvraag. Namelijk: welke tooling hun gebruiken om deze complexe formulieren te realiseren. Hierbij ging het voornamelijk over extra uitbreidingen bovenop Gravity Forms.

De twee voornaamste uitbreidingen die zij gebruiken zijn: Gravity View en Gravity Flow. Hierbij maakt Gravity View het mogelijk om de resultaten van de formulieren overzichtelijk aan de gebruiker te tonen en aanpasbaar te maken. Gravity Flow zorgt ervoor dat je complexe processen kan opzetten, bijvoorbeeld het goedkeuren en afkeuren van formulieren. Of bijvoorbeeld de data doorsturen naar andere systemen en tools, denk hierbij bijvoorbeeld aan Zapier. Kortom enorm waardevolle informatie die we zeker gaan toepassen voor onze klanten!

Learn CSS deeply

Na een korte pauze was het tijd voor de laatste talk van de dag door Veerle Verbert die sinds 2006 al werkt met WordPress en ook organisator is van o.a. WordCamp Antwerpen 2016.

Na een korte intro over haarzelf vertelde Veerle ons over de nieuwste ontwikkeling op het gebied van CSS. CSS wordt gebruikt om jouw website vorm te geven; denk aan: het lettertype, kleuren, grootte van afbeeldingen, knoppen et cetera.

De wereld van CSS verandert de laatste jaren veel, en heel snel. De huidige editor is momenteel afhankelijk van functies die niet al te lang geleden onhaalbaar leken voor velen. Voor veel eigenschappen was er weinig tot geen cross-browser support. Denk dan aan flexbox of CSS grid, iets wat tegenwoordig iedereen wel gebruikt.

Onlangs is CSS uitgebreid met extra eigenschappen zoals: aspect-ratio, calc(), min()/max()/clamp(), scroll-snap. Voornamelijk handigheidjes waar nu slechts een enkele regel CSS voor nodig is, waar in het verleden meerdere regels voor nodig waren.

Als afsluiter werd er nog een aantal features uitgelicht waarvan de meest interessante wat ons betreft: de nieuwe regel @layer die gebruikt kan worden om de specificiteit en volgorde van je stylesheets te beheren. Nu ben je dus niet meer constant in gevecht tegen die vervelende specifieke selector of brutale ‘!important’ die eigenlijk schreeuwt “Ik ben de belangrijkste”.

Wil je er zeker van zijn dat component X op een specifieke pagina altijd component Y overschrijft? Gebruik dan deze nieuwe regel en word de baas over al jouw stylesheets.

The brand of you

The Brand of You is een talk waarin Vassilena Valchanova spreekt over het zijn van je ‘eigen merk’. Vassy helpt merken om betekenisvolle relaties op te bouwen en te schalen (begeleiden) door digitale kanalen.

Wat definieert een merk?

  • Voor Starbucks is een merk het bieden van een meerwaarde met één kop koffie per keer (vrij vertaald).
  • Jeff Bezos omschreef een ‘merk’ als iets wat mensen over je zeggen als je niet met ze in één kamer zit.
  • Vassilena omschreef een merk als het onderscheiden door een meerwaarde waarde te bieden, of af te vallen door prijsverschil.

Hoe bouw je een merk op?

Een merk opbouwen gaat volgens Vassilena op drie kernwaarden: know, like en trust.

Voor know is het belangrijk dat mensen weten wie je bent, wat je kan doen, wat je werkverleden is, waar je voor staat en wat je persoonlijkheid is. Om dat te doen kan je drie dingen het beste doen:

  • Mensen ontmoeten
  • Delen (van kennis en informatie)
  • Mensen helpen

Als mensen weten wie je bent, weten ze ook te vinden als ze je nodig hebben!

Voor like is het belangrijk dat je waarde kan bieden aan een ander. Het is een vicieuze cirkel waarbij je meerwaarde kan bieden aan mensen, waardevolle content meer aandacht krijgt, deze aandacht meer zichtbaarheid oplevert, waardoor je weer meerwaarde kan bieden! Dit doe je door:

  • Waardevolle informatie aan te bieden (welke informatie heeft je doelgroep nodig?
  • Functionele waarde te bieden (wat heeft je doelgroep nodig?
  • Emotionele waarde bieden (hoe kan je je doelgroep emotioneel bewegen?)

Voor trust is het belangrijk dat mensen je vertrouwen, want als ze je vertrouwen gaan ze zaken met je doen! Dit kan je doen door:

  • Fouten toe te geven
  • Kwetsbaar te zijn
  • Te gaan staan voor opinies

Van PEBCAK naar communicatiegemak

Caroline is oprichter van Techkoningin en heeft een voorliefde voor software. Zij zou zichzelf omschrijven als Nerd.

“Weet je zeker dat je bij de opleiding Informatica moet zijn en niet bij Communicatie?”, “Wat praat jij lekker voor een programmeur” en “Weet je zeker dat je wel kan programmeren? Je bent een vrouw!” Ondertussen legt ze deze opmerkingen naast zich neer. Betere woorden zijn: expert, ondernemer, eigenwijs, doorzetter en voor zoveel mogelijk automatisering gaan!

Als je de gemiddelde Nederlander vraagt ​​om een ​​programmeur te beschrijven, hoor je ongetwijfeld dingen als ‘nerds die wel wat sociale vaardigheden kunnen gebruiken’. Mensen denken vaak aan jongens die niets anders doen dan coderen en spelletjes spelen.

Het is een missie voor Caroline om dit stereotype te doorbreken en juist programmeurs te laten uitblinken. Hierdoor zijn klanten van Caroline fan van haar! Techniek als verbindende factor in plaats van obstakel: jij zorgt voor meer begrip tussen gebruiker en developer. Dit leidt tot vooruitgang en wellicht een klant voor het leven?

Dagafsluiting van een leerzame dag

Dat was ‘m dan, althans voor ons. Wij hebben besloten om slechts één dag deel te nemen aan WordCamp Nederland in Burgers’ Zoo. De tweede dag van WordCamp Nederland stond in het teken van de dierentuin, community events en het WordPress Café, waar we niet aan mee hebben gedaan. WordCamp Nederland tot volgend jaar! De eerstvolgende is weer een Europe editie in Athene, Griekenland. Waar we hopelijk ook weer bij zijn!

Tim van Rootselaar

Head of Operations

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Heb je vragen omtrent WordPress, WooCommerce of wil je gewoon eens sparren over de mogelijkheden? Kom langs in ons gloednieuwe pand in Barneveld.

Contact opnemen 0342 846 926